SS Vitrea

13 januari t/m 16 juni 1978

Na de 'Cinulia' had ik aardig wat verlof staan, mede doordat van vorige reizen nog wat was blijven staan en zodoende had ik een verlofperiode van 4 maanden, maar in januari 1978 had Radio Holland weer een schip voor mij. Deze keer de 'Vitrea', wederom van Shell Tankers. Mijn echtgenote zou weer mee gaan, maar door familieomstandigheden zou ze mij een maand later nareizen.

De Vitrea was een fraai schip van ca. 36000 ton. Het gebied dat het schip toen bevoer, was niet bijzonder, n.l. de Perzische Golf. Daar bracht het bunkerolie naar Mina al Fahal (Oman) vanuit diverse havens zoals Bandar Mahshahr, Kharg Island en Ras al Khafji.

De accommodatie was luxe. Een grote zithut met bureau, dressoir en zithoek, een slaaphut met tweepersoons bed (geen kooi, maar een ledikant met nachtkastjes en leeslampjes) en en een badkamer. Dit bleek later niet de originele marconistenhut. Die was oorspronkelijk op het Kapiteinsdek, maar enige jaren geleden was de marconist verhuisd naar een dek lager naar dit riante verblijf.

Het radiostation bevond zich op het brugdek en bevatte ook een telefooncel, balie en werkplaats(je). (Had iets weg van een passagiersschip).

De installatie was standaard:

KG/MG zender:       Marconi Globespan

Reservezender:        Marconi Reliance

Hoofdontvanger:       Philips BX925

Reserveontvanger:    Sailor 46TN

AAT:                       Redifon AL-27

Richtingzoeker:       Marconi Lodestar

Radar:                    Raytheon TMCPA 1620/9XB

Radar:                    Raytheon 1645/9XB

Echolood:               Kelvin & Hughes MS26B

VHF:                      SRA ME30P/25

 

 

De Vitrea, ten anker op de rede van Mina al Fahal

 

13 januari 1978 met Swissair naar Kuwait gevlogen met twee assistent WTK's. Daar werden we opgehaald en per auto naar Ras al Khafji gebracht. Deze plaats lag in het grensgebied van Kuwait en Saoedi Arabië. Dat gebied werd de neutrale zone genoemd. In 1960 waren daar grote olievelden ontdekt door de Arabian Oil Company. Beide landen tekenden een overeenkomst om samen de olievelden te exploiteren.

De orders voor de Vitrea waren om bunkerstation Mina al Fahal in Oman te bevoorraden met gasolie. Veel tankers bunkerden daar hun brandstof. De olie werd over het algemeen geladen in Bandar Mahshahr of Kharg Island in Perzië of in Ras al Khafji. Zodra het schip arriveerde op de rede van Mina al Fahal werd een deel van de olie gelost. We konden nooit de gehele lading kwijt. Daar was te weinig opslagruimte voor aan de wal. Maximaal konden ze 25000 ton opslaan en wij voerden per keer  ca. 36000 ton aan. Na lossing gingen we dan ten anker en moesten wachten tot er weer ruimte was om de rest van de lading te lossen. Dat betekende soms dagenlang wachten. Een enkele keer maakten we een stop in Dubai. En dit was het hele vaartraject voor deze reis. Stappen of anderszins de wal op gaan was er helemaal niet of niet veel bij. Dit was dus wel een reis waar je geld aan overhield. Verder was de temperatuur aangenaam. Die schommelde rond de 25 graden.

Wat deden we dan wel met onze vrije tijd. Allereerst heel veel varen en zeilen met de sloepen. We lagen dicht bij Fahal Island, een grote rots met een klein strandje. We hadden barbecues, visgerei, harpoengeweren, snorkelspullen, strandstoelen, etc. bij ons, dus daar werd veel tijd doorgebracht. Officieren en bemanning, iedereen die zin had, kon mee. Verder deden we aan boord vaak roulette en een keer een horse race, er was een zonnedek met zwembad en in Dubai konden we uiteraard wel de wal op. Ook hebben we in Oman een rit gemaakt door de omgeving en zijn we in Mina Qaboos geweest. We deden het er mee, het was niet anders. De ploeg aan boord was hecht en goed.

Fahal Island

Barbecueën, vissen, snorkelen op Fahal Island. 's Avonds met sloep en werkboot weer terug naar boord.

Varen, zeilen en skiën met de sloep.

                                                     Dubai                                                           De Souk, Dubai                                                  Mina Qaboos (Oman)

Na vijf maanden was het tijd voor aflossing. Bij het passeren van Ras al Khaima werden we met de Grayswift van boord gehaald en naar Dubai gebracht. Vandaar met het vliegtuig naar Amsterdam. 17 juni waren we weer thuis.

een aparte reis, maar toch één waar ik met plezier op terugkijk.

Gegevens van de reis met SS Vitrea:

Het schip:

Naam:                    Vitrea

Roepnaam:             PIGU

Type:                     Tanker

Eigenaar:               Shell Tankers B.V., 's Gravenhage

Thuishaven:            's Gravenhage

Bouwjaar:              1962

Werf:                     Dok & Werf Maatschappij Wilton Fijenoord NV, Schiedam

Bouwnummer:        763

Voortstuwing:         Twee Wilton Fijenoord Pametrade stoom turbines 12500 apk

Bruto:                    21873 ton

Netto:                    11028 ton

Deadweight:           33600 ton

Lengte tussen LL:   197,33 meter

Lengte o.a.:            202,71 meter

Breedte:                 25,97 meter                                                                                                                                  Stores innemen nabij Ras al Khaima

Bemanning:            40

 

Geschiedenis van het schip:

Op stapel gezet als Violetta. In de vaart gekomen als Vitrea

Kiellegging:        1961

Tewaterlating:     19 oktober 1961 in het bouwdok (Doopster: Mej. Mr. J.C. Rutgers)

Proefvaart:          27 februari t/m 2 maart 1962

Indienststelling:   23 maart 1962

Eigenaar:           Maatschappij tot Financiering Bedrijfspanden NV / Shell Tankers BV 's Gravenhage

Sloop:                2 juli 1985 gearriveerd te Chittagong voor sloop bij plaatselijk bedrijf

  29 juli 1985 aanvang sloopwerkzaamheden bij Trans Industires Ltd., Madambibir

Zusterschepen: Viana, Videna

Bemanning deze reis:

Kapitein:                        R. Verhoef (Later: A.P.J. Ham)

1e Stuurman:                 J. Wassenaar + ega (Later : J.F. Casimiri)

2e Stuurman:                 E. Hietbrink + ega (Later: W. Holwerda)

3e Stuurman:                 W. van der Meulen (Later: Ch.J. van Wijngaarden)

4e Stuurman:                 J. de Boer

Radio Officier:                P.Ph. Verburg + ega

Hoofdwerktuigkundige:    J.L. van der Rijnst (Later: J. Polet)

2e WTK:                       T. Scholte (Later: H. Kuyper)

3e WTK:                       P.A. van Splunter (Later: H.J. Lammertink)

4e WTK:                       E.A. Rumeser (Later: J.J. Timmermans + ega)

5e WTK:                       C.J. Breker (Later: P.J. Farla)

5e WTK:                       J.A. Drenth + ega (Later: P.J. Farla)

Ass. WTK:                    G.C. Wiegant

Ass. WTK:                    F.P. Binkhorst (Later: E.D. van Leeuwen)

Chef Hofmeester:           A.A. Turkenburg (Later: H.J. van Alphen)

Bemanning: Indonesisch

 

                                                                                                         De Indonesische kok was een waar kunstenaar. Deze

                                                                                                         Garuda is geheel gemaakt van vet.

Traject:

Ras al Khafji - Mina al Fahal - 8 dagen ten anker rede Mina al Fahal - Dubai - Bandar Mahshahr - Mina al Fahal - 15 dagen ten anker rede Mina al Fahal - Bandar Mahshahr - Mina al Fahal - 19 dagen ten anker rede Mina al Fahal - Bandar Mahshahr - Kharg Island - Bandar Mahshahr - Mina al Fahal - Dubai - Bandar Mahshahr - Mina al Fahal - Dubai - 5 dagen ten anker rede Dubai - Ras al Khafji - Mina al Fahal - 13 dagen ten anker rede Mina al Fahal - Bandar Mahshahr - Mina al Fahal - 25 dagen ten anker rede Mina al Fahal - rede Ras al Khaima (aflossing per Grayswift).

 

 

 

 

                                                                                                                    Rede Mina al Fahal