MS 'Oldekerk'

6 februari t/m 2 maart 1972

 

Begin februari 1972 werd ik gebeld door Radio Holland met de mededeling dat ze een kustreis voor mij hadden met het MS Oldekerk van de Nedlloyd. 6 februari ben ik aan boord gestapt en gingen we naar Bremen en Hamburg. In Hamburg zou het schip 2 dagen in dok gaan voor knippen en scheren en de Nedlloyd vond het goedkoper om mij dan met verlof te sturen. Zodoende ben ik 15 februari naar Amsterdam gevlogen en 19 februari weer terug naar Hamburg. Zou dat nu werkelijk goedkoper zijn geweest?

Van deze reis kan ik mij niet zoveel meer herinneren. Wat ik nog wel weet is dat ik voor het eerst op de Reeperbahn ben geweest en uiteraard in het Zillertal. Een grote Beierse biertent. Eén groot hoempa feest met ‘potige’ diensters die de hele avond grote pullen bier rondsjouwden. Soms wel 4 of 5 in een hand. Wel oppassen dat je niet gestrikt werd voor het dirigeren van het orkest, want dat kostte je ook een rondje voor het hele orkest.

In de radiohut stond de klassieke radio uitrusting die je op veel schepen tegenkwam, n.l.:

KG-zender:                    Philips SMZ-219

MG-zender:                    Philips SMZ-218

Reservezender:             Marconi Reliance

Hoofdontvanger:            Philips BX-925

Reserveontvanger:         Sailor 46TN

AAT:                                Marconi Seaguard (?) (Niet zeker meer van)

Verder aan boord:

Richtingzoeker:              Marconi Lodestone 758C

Echolood:                      Kelvin & Hughes MS26B

Radar en VHF zijn mij onbekend. V.w.b. de radar was onderhoud voor de 2e stuurman.

Dekplan MS Oldekerk

 

Gegevens van de kustreis met de “Oldekerk”.

Naam:                         Oldekerk

Roepnaam:                  PGMH

Type:                           Conventioneel vrachtschip

Eigenaar:                     Koninklijke Nedlloyd Rotterdam

Thuishaven:                  Rotterdam

Bouwjaar:                     1955

Werf:                            Dok- en Werf Maatschappij Wilton Fijenoord NV, Schiedam

Bouwnummer:              746

Voorstuwing:                 2 tew 8 cilinder MAN dieselmotor

Bruto:                           7.132 ton

Netto:                           4.199 ton

Deadweight:                 10.276 ton

Lengte tussen LL:        142,32 mtr

Lengte o.a.:                 150,35 mtr

Breedte:                      19,21 mtr

Bemanning:                 34

Zusterschepen: Ouwerkerk, Oostkerk, Ommenkerk

 

Geschiedenis van het schip:

Kiellegging:                  24 december 1954

Tewaterlating:               1 oktober 1955. Doopster Mevr. Dijkstra-Viruly Verbrugge.

Indienststelling:            13 december 1955

Eigenaar:                     Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij (VNS), ‘s Gravenhage

Overdracht:                  1 juli 1970 aan Koninklijke Nedlloyd, Rotterdam

Verkocht:                     28 mei 1974 aan Linea C, Gaicomo Costa SpA, Napels. Vernoemd in Anna C

Overdracht:                  1977 aan Costa Armatori SpA, Napels. Naam blijft Anna C

Verkocht:                     1981 aan Minster Investments SA, Panama. Vernoemd in Dagenham

Opgelegd:                    21 februari 1982 in Mina Saqr

Sloop:                          Aankomst Karachi 17 mei 1984. Aanvang sloop 3 juni 1984

 

Bemanning deze reis:

Kapitein:                        C. Spierdijk

1e Stuurman:                 M.J. Tijssen

2e Stuurman:                 D.J. Koch (later J. van Leeuwen)

3e Stuurman:                 H.A.E. van der Schaft

Radio Officier:                P.P. Verburg

HWTK:                          W. Dedding

2e WTK:                        R.R. van der Ster + ega

3e WTK:                        W.W. van Empel

4e WTK:                        E.J. Koenders

4e WTK:                        A.J.W. de Boer

Ass. WTK:                    J.P. Verbeek / G.H.E. Schless / E. van Vliet

Bootsman:                    W.J. Strijland

Matroos o/g:                  K. de Roode/T. van der Stel

Dek jongen:                   R. Jut

Fitter:                            Th.L.C. Lucassen

Olieman:                       P.E. de Nijs/J.G.M. Hermans

Chief Steward:              W. Hofwegen

Kok:                              A.A. Kessels

Koksmaat:                    J.L. de Rover

Steward:                       J.J.H. Bakker/J. Allart

Rest van de bemanning Spaans en Portugees en een Indonesische wasbaas.

 

Traject:

Rotterdam – Amsterdam – Bremen – Hamburg – Bremen – Hamburg – Antwerpen – Rotterdam.