MS Katwijk

19 december 1973 t/m 13 januari 1974

Na ruim anderhalvehalve maand verlof kwam er weer een telefoontje van Radio Holland en kreeg ik mijn volgende schip toegewezen, n.l. de 'Katwijk' van Erhardt & Dekkers. Het zou een wat langere kustreis worden. Na de bezoekjes aan RH en de rederij stapte ik met mijn kersverse echtgenote op 19 december 1973 in Rotterdam aan boord en kwam tot enige verrassende, doch minder prettige, ontdekkingen. Ik had nog geen enkele ervaring met deze rederij, maar daar kwam ik snel achter.

De hut was best ruim met een tweepersoons kooi, maar het was er bepaald niet schoon. De skai leren bank zat onder de kringen, in de kast lag nog vuil ondergoed van mijn voorganger en op de vloer (het stalen dek) lag een kokosloper, die naar mijn idee eerder bij de manoeuvreerstand had gelegen. Beschadigd en onder de zwarte vegen. De hut eerst maar eens uitgesopt en de kokosloper van de radiohut naar de hut overgebracht. Buitengaats ging de oude mat meteen over de muur. Ik had eerst nog om een nieuwe loper gevraagd, maar 'dat zat er niet in' zei de glimlachende 1e stuurman. Stel je voor dat iedereen een nieuwe mat wilde!!

Met de overige officieren hadden we snel contact en ook de 3e stuurman had zijn echtgenote mee aan boord. Wat opviel was dat hij een extra grote koffer vol met etenswaren bij zich had. Hij had de vorige grote reis meegemaakt en het eten was op zijn zachtst gezegd niet best of er was te weinig. Er werd daar aan boord waarschijnlijk nog met een voedingscijfer gerekend van voor de oorlog met 3 cijfers achter de komma. En om te voorkomen dat hij weer regelmatig met een hongerig gevoel rond zou lopen, had hij een grote voorraad eten meegenomen. Hij moest per slot van rekening de volgende grote reis ook weer mee. Ook op de kustreis werd dus na de wacht regelmatig nog wat te eten klaargemaakt.

Dat er met de voeding krenterig werd omgesprongen, merkte je al bij het ontbijt. Af en toe een glaasje melk, maar kwam je niet opdagen, dan werd dat direct door een ander geconfisqueerd. Dat gold ook voor de sporadische keren dat er fruit na de middagmaaltijd werd verstrekt. Verder was er een chronisch gebrek aan glazen en asbakken. Alleen in de aparte messroom voor de Staf stond genoeg, maar die zat altijd hermetisch op slot. Na een week kwam de mededeling dat er geen schoon beddengoed meer was. Aan de wal naar een wasserij brengen, zat er niet in. Te duur. Ieder moest maar zelf zijn beddegoed wassen. Een wasmachine was echter niet aan boord. Dat moest dus in je wastafel. Toen bleek dat er voor de gezagvoerder wel schoon beddengoed was (hij had een zeer kruiperige steward) brak de pleuris uit. En toen was er ineens wel schoon goed. Het bleek dat men het had willen bewaren voor de grote reis om zo kosten uit te sparen.

Maar goed, er moest gevaren worden en we maakten er het beste van. 19 december vertrokken we uit Rotterdam naar Hamburg en Bremen. We voeren in charter voor een buitenlandse rederij (mogelijk Engels, maar ik weet het niet meer). We hadden wel een Engelse Supercargo aan boord. 24 december arriveerden we in Esbjerg en bleven daar tot 29 december. De Kerstdagen konden we dus binnengaats vieren. Het kerstdiner was de beste maaltijd van die reis.

Onderstaand het menu en een foto met daar op links gezagvoerder Schuur die zich consequent Commodore van de E&D vloot bleef noemen. Ze hadden maar twee schepen, De Schelpwijk en de Katwijk, dus veel stelde dat niet voor.

 

 

 

 

 

Esbjerg

29 december verkasten we naar de andere kant van het Deense Jutland, n.l. naar Kolding en daar bleven we tot 5 januari. Dus ook Oud en Nieuw kon binnengaats gevierd worden. Er werd die dagen in de havens nauwelijks of niet gewerkt. Het was er in ieder geval behoorlijk koud.

Na Kolding werden nogmaals Hamburg en Bremen aangedaan, gevolgd door Antwerpen. Eindbestemming was Amsterdam, waar we 13 januari 1974 aankwamen. Afmonsteren en wat mij betreft nooit meer Erhardt & Dekkers. Ik zei dat ook tegen Hoendermis van Inspectie Rotterdam van Radio Holland, maar je had nog niet zo veel te willen in je beginjaren. Maar ik heb er nooit meer gevaren. Met maar twee schepen was dat ook niet zo moeilijk.

Da radiohut was op het brugdek, achter de kaartenkamer. Van de radio installatie weet ik niet alles meer. 

Hoofdzender:        Marconi Globespan

Reservezender:    Renovas ZR5558

Hoofdontvanger:   Marconi Atalanta

AAT:                      Redifon AL27

Autokey:               Marconi Autokey

Richtingzoeker:    Marconi Lodestone 758

Radar:                  Raytheon 1645/12X

 

Van de overige apparatuur heb ik geen idee meer.

Gegevens van de reis met het MS 'Katwijk':

Naam:                          Katwijk

Roepnaam:                   PFHW

Type:                           Conventioneel vrachtschip

Eigenaar:                     Scheepvaart Maatschappij 'Katwijk' BV (Erhardt & Dekkers)

Thuishaven:                  Rotterdam

Bouwjaar:                     1960

Werf:                            Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Vlissingen

Bouwnummer:               300

Voorstuwing:                 2  tew. 6 cylinder Sulzer, 7800 rpk

Bruto:                           7098 ton

Netto:                           3929 ton

Deadweight:                  15568 ton

Lengte tussen LL:          142,68 meter

Lengte o.a.:                   157,41 meter

Breedte:                        20,07 meter

Bemanning:                   31

 

Geschiedenis van het schip:

Tewaterlating:         16 juli 1960

Indienststelling:      15 december 1960

Eigenaar:               Stoomvaart Maatschappij Wijklijn en ondergebracht in Scheepvaart Maatschappij 'Katwijk'

Verkocht:               1978 aan Harmony Bay Shipping Company Ltd., Piraeus

Opgelegd:              21 januari 1982 te Piraeus. Naam gewijzigd in 'Katie'

Verkocht:               1987 aan Kalmar Shipping Company Ltd., Gibraltar

Sloop:                    7 juli 1987 aangekomen in India voor de sloop

 

Bemanning deze kustreis:

Gezagvoerder:                 C.J. Schuur + ega en twee kinderen

1e Stuurman:                  H.M. van Haften

2e Stuurman:                  L. Keijzer

2e Stuurman d.d. 3e        H.H.W. Egbertzen + ega

Radio Officier:                 P.Ph. Verburg + ega

Hoofdwerktuigkundige:    J.A. Flory

2e WTK:                        P. Hensen

2e WTK d.d. 3e:             J. de Koning

4e WTK:                        Ch.J.N. Smith

LL. WTK:                       C. Engel

Chef Kok:                       P.N. van der Meulen

Super Cargo:                  G.G. Hawken

Bemanning: Portugees, m.u.v. de Bootsman (Duits)

 

Traject:

Rotterdam - Hamburg - Bremen - Esbjerg - Kolding - Hamburg - Bremen - Antwerpen - Amsterdam