MS Broere Emerald

6 december 1979 t/m 20 februari 1980

De reparaties aan de Broere Emerald na de carter explosie van 14 oktober 1979 duurden toch 7 weken. In dat verlof heb ik op diverse vacatures gesolliciteerd, maar het lukte niet een andere baan te vinden. Met Radio Holland had ik afgesproken dat ik weer met de Broere Emerald mee zou gaan, zodra die weer in de vaart kwam. En dat gebeurde op 6 december 1979. Die dag begon met een proefvaart en aansluitend daarop vertrokken we naar Stade (nabij Bremen). Na Stade gingen we naar Salt End in de UK en maakten we een reis naar de Middellandse Zee. De eerste bestemming daar was Oristano op Sardinië. Vervolgens deden we Genua en Tarragona aan om daarna weer terug te keren naar Rotterdam. Op 19 december deed zich iets vervelends voor, terwijl we in Genua lagen. Op die dag werden 17 monsterboekjes, waaronder het mijne, gestolen uit de hut van de Gezagvoerder. Erg jammer, want je monsterboekje is toch je vaargeschiedenis. En bovendien dienden zo snel mogelijk nieuwe boekjes aangevraagd te worden. Aan boord werden nog nieuwe foto's gemaakt en mijn nieuwe boekje werd op 24 januari te Rotterdam uitgereikt.

Toch liep het nog goed af. In februari of maart ontving ik op mijn huisadres een enveloppe met mijn oude monsterboekje. Alle monsterboekjes waren in Genua op het haventerrein tussen de containers gevonden.

Tijdens één van de vaarten door de Golf van Biscaye kwamen we in een storm terecht. Op een gegeven moment werd het schip in de accommodatie met een dreunende klap getroffen door een grote van opzij inkomende golf. Daardoor verbrijzelde één van de patrijspoorten in de hut van de 3e Stuurman en stroomde een grote golf water zijn hut binnen. Direct daarna helde het schip over naar stuurboord en stroomde het water de gang in, naar achter door de messroom, de andere gang in. Dat gaf een behoorlijke ravage. Het dikke glas van de patrijspoort was in duizenden stukjes uiteengeslagen en met het water meegevoerd. Gelukkig kon de patrijspoort snel afgeblind worden en de rommel opgeruimd worden.

Toen het gebeurde, was ik in drie stappen op de brug en heb voor de zekerheid de MG zender opgestart. Gelukkig viel het mee.

23 december verlieten we Tarragona en Kerst vierden we dus op zee met een prima diner. Uiteraard was de bekende kerstkist aan boord met de cadeautjes van de wal, zoals bijvoorbeeld de goedbedoelde asbakken, theelepeltjes, wollen mutsen en kalenders. Ieder jaar werd er in één van de kisten een cadeautje van de koningin gestopt en dat jaar zat dat in de kist voor de Broere Emerald. Het kwam terecht bij onze 4e WTK. Volgens mij was het een schrijfset. Ook hier aan boord werden weer Horse Races georganiseerd en 2e WTK Herkemij luisterde de sfeer op met zijn accordeon. Regelmatig vroegen we dan ook aan hem "Kees, speel nog eens wat op je luchtverdeelkast".

                                 Kerstdiner                                     Horse Races                         Kees met zijn 'luchtverdeelkast'                                   Uitpakken van de kerstkist

29 december arriveerden we in Rotterdam en bleven daar tot 2 januari. Oud en Nieuw kon dus thuis gevierd worden. We gingen een zelfde reis maken als de vorige, laden te Rotterdam en Salt End voor de Middellandse Zee. We deden daar de havens Oristano, Livorno, Genua en Tarragona aan. Vervolgens nog naar Le Havre en 25 januari waren we weer in Rotterdam. We gingen hierna nog zo'n reis maken. Laden in Rotterdam, Stade, Terneuzen en Swansea. Tot Terneuzen is mijn echtgenote mee geweest aan boord. Daarna weer naar de Middellandse Zee, naar Oristano, Genua en Tarragona en daarna weer Le Havre en Rotterdam.

 

 

 

 

                                                                                                                              Aankomst Genua

Tijdens de vaart naar Rotterdam kreeg ik van thuis een telefoontje dat de KLM graag een gesprek met mij wilde naar aanleiding van een sollicitatie die ik bij KLM had lopen. Of ik zo snel als mogelijk naar Amstelveen kon komen. Dat betekende dat ik om aflossing moest vragen en dat, als het niets werd, ik niet meer terug kon naar de Broere Emerald. Na enig wikken en wegen heb ik aan Radio Holland gevraagd of ik afgelost kon worden bij aankomst in Rotterdam. Dat werd gehonoreerd. Hiermee kwam er een einde aan mijn tijd op de Broere Emerald. Ik had er prettig gevaren en de rederij Gebr. Broere was mij goed bevallen. Vooral de persoonlijke aandacht, ook voor de marconist, heb ik als prettig ervaren.

20 februari 1980 kwamen we aan te Rotterdam en ben ik afgemonsterd.

Gegevens van de reis met MS ´Broere Emerald´:

Het schip:

Zie Broere Emerald (1)

 

Geschiedenis van het schip:

Bouwcontract getekend: 12 juni 1975

Tewaterlating:                 29 november 1975 (Doopster Mevr. W.M. Ilmer Maclaine Pont)

Proefvaarten:                  21 en 22 april 1976, 5 mei 1976 en 18 mei 1976

Indienststelling:              24 mei 1976

Eigenaar:                       Gebr. Broere BV, Dordrecht

Opgelegd:                      24 mei t/m 23 december 1976

Verkocht:                       September 1987 aan Compagnia Siciliana Transporti Mare SpA, Palermo, Italië

                                    Nieuwe naam: Gammacrux. roepnaam: IBXH

Verkocht:                      1990 aan Forchima di Fabrizio Foresi & Co., Livornol, Italië. Naam en roepnaam ongewijzigd.

Verkocht:                      1992 aan Centro Leasing SpA, Livorno, Italië. Nieuwe naam: Baltico. Roepnaam: IBXH

Verkocht:                      Juni 1997 aan Navale Spartivento SpA, Livorno, Italië. Nieuwe naam: Capo Azzurro. Roepnaam: IBXH

Verkocht:                      Oktober 2003 aan African Energy Ltd., Sorrento, Italië. Onder Panamese vlag gebracht. Nieuwe naam: Juba. Roepnaam: HPPR

Sloop:                           Januari 2005 voor sloop naar India verkocht. Uitreis naar de sloop onder de naam Ajuba. Aanvang sloop: 8 juni 2005.

          Broere Emerald als Gammacrux, te Swansea (Foto: Internet, Brian Fisher)                        Broere Emerald als Capo Azzurro, opgelegd te Ravenna (Foto: Internet Gianpaolo)

Bemanning deze reis:

Kapitein:                           F.J. Jongbloed (Later: R.H. Boyer)

1e Stuurman:                   A. Peters

2e Stuurman:                    L.E.F.C. Kint (Later: W. Dijk)

3e Stuurman:                   R.T. Stein

LL. Stuurman:                  C. Fikkert

Radio Officier:                  P. Ph. Verburg

Hoofdwerktuigkundige:    A.Q.C. Knijnenburg

2e WTK:                          C.W. Herkemij

3e WTK:                          J.N. Blom

4e WTK:                          F. Rompis

LL WTK:                          S. Joustra

Chef Kok/Hofmeester:     R. Marks

Bemanning: Spaans en Portugees

 

Traject:

Rotterdam - Stade - Salt End - Oristano - Genua - Tarragona - Rotterdam - Salt End - Oristano - Livorno - Genua - Tarragona - Le Havre - Rotterdam - Stade - Terneuzen - Swansea - Oristano - Genua - Tarragona - Le Havre - Rotterdam.