MS Oostkerk
4 december 1972 t/m 25 april 1973
Het was weer tijd om te varen. Eind november 1972 belde Hoendermis van Inspectie Rotterdam dat hij weer een schip voor mij had en dit keer was het de Oostkerk van de Koninklijke Nedlloyd. In Rotterdam werden bij Radio Holland en de Nedlloyd alle formaliteiten afgehandeld en 4 december moest er gevlogen worden naar Barcelona. Het was een hele ploeg, tezamen met een ploeg voor één van de W-kerken. Hiervoor was een toestel gechartered van Martinair. Aldaar aangekomen de radiodienst overgenomen en 7 december vertrokken we voor een aantal havens in de Middellandse Zee, t.w. Marseille, Genua en Livorno om te lossen en vervolgens weer terug naar Genua, Marseille en Barcelona om te laden voor de Perzische Golf. In Livorno namen we de gelegenheid te baat om Pisa te bezoeken en in Barcelona, Genua (Straatje van Alles) en Marseille werd de stad verkend.
Vliegen met een DC-9 van MartinAir.
Een kijkje nemen in de cockpit? Dat kon toen nog in die tijd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
<--
Barcelona Marseille (Le Vieux Port) Pisa
In de radiohut bevond zich de gebruikelijke apparatuur:
Hoofdzender MG: Philips SMZ-219
Hoofdzender KG: Philips SMZ-218
Reservezender: Marconi Reliance
Hoofdontvanger: Philips 8RO-501
Reserveontvanger: Sailor 46TN
AAT:
Disa 71G01
Richtingzoeker: Marconi Lodestone 758C
Echolood: Kelvin Hughes MS26B
Radar:
VHF:
Mijn hut zat aan het radiostation vast. Geen eigen sanitaire voorzieningen. Douchen moest een dek lager.
Met de Kerst lagen we binnen in Marseille en kon op het gemak van het Kerstdiner genoten worden.
Oudejaarsdag kwamen we aan te Barcelona en vertrokken diezelfde dag nog, op weg naar de Perzische Golf. Met de jaarwisseling dus op zee. 14 januari aankomst op de rede van Kaapstad voor het innemen van stores en de post. Daarna vervolgden we onze weg naar Dubai, waar we 27 januari aankwamen. Vervolgens deden we Kuwait, Bandar Shapur, Damman en Rastanura aan en daarna verlieten we de PG en gingen we naar Colombo op Sri Lanka. Daar bleven we liefst 12 dagen liggen om rubber en thee te laden. Het duurde zo lang, omdat de lading met kleine beetjes werd aangevoerd. Af en toe kwam er een vrachtwagentje aanrijden en kon er weer wat geladen worden, waarna het weer wachten was op de volgende vrachtwagen. En dat duurde soms uren. Wij vonden het niet erg, want er was alle tijd om het eiland te ontdekken en de stranden van Mount Lavidia te bezoeken. Ook werd een bustrip gemaakt naar Bentota, Hikkaduwa, en Galle.
Bustrip naar Bentota (Heilige boom) Hikkaduwa en Galle
Een ding staat me nog zeer goed bij. Bij de post was uiteraard ook de 'Wacht te Kooi' aangekomen en die zat ik op een middag te lezen in de radiohut, de stoel op de achterste poten en de voeten op het bureau. Buiten was het slecht weer met hevige regenval en onweer. Plotseling sloeg de bliksem met een enorme knal in. Van schrik was ik achterover gevallen en toen ik opstond, rook ik een schroeilucht. Er was geen brand en de antennes lagen gelukkig aan aarde, maar in de antenneschakelkast was een weerstand verbrand. Die had ik gelukkig spare en na vervanging wilde ik graag weten of er nog meer kapot was gegaan. De ontvangers werkten goed, maar de zenders wilde ik toch graag testen. Via de agent geregeld dat ik een korte oproep mocht doen naar Colombo Radio. Er werd een bepaalde tijd afgesproken en ik kreeg door dat ik uitstekend ontvangen werd. De hulp van Colombo Radio viel me niet tegen, want je weet het nooit in die landen.
Op een dag vroeg een vertegenwoordiger van het Zeemanshuis van Colombo of we een voetbalwedstrijd wilden spelen tegen een ander (Grieks) schip. Dat wilden we wel en dus togen we naar het voetbalveld en uiteraard gingen er twee dozen bier mee. Maar al wie er op kwamen dagen, niet de Grieken. De man van het Zeemanshuis is toen op zoek gegaan naar de bemanning van een ander schip en na ruim anderhalf uur kwam daar een ploeg opdraven van het Duitse schip 'Bavaria'. In keurige slagorde kwamen zij het veld opgerend, waar wij in de schaduw inmiddels de twee dozen bier hadden geconsumeerd. Dat bleek geen goede voorbereiding voor een voetbalwedstrijd. We werden met 5-1 ingemaakt en we hadden het aan onze Spaanse bediende Augustin Hermo Souto te danken dat die uitslag niet veel groter was geworden, doordat hij het doel met verve verdedigde.
24 februari vertrokken we uit Colombo met een lading thee en rubber.
Uiteraard gingen we weer via Kaapstad, waar we dit keer binnen liepen en een nacht overbleven. Bij het aan- en ontmeren kregen we assistentie van de bekende havenslepers van Kaapstad (zie foto rechts).
Na Kaapstad vervolgden we onze reis naar Barcelona waar we 23 maart aankwamen.
diezelfde dag ook weer vertrokken uit Barcelona, met als bestemming Beiroeth (Libanon) en Lattakia (Syrië). In Beiroeth werd ons geadviseerd niet de wal op te gaan, gezien de onrustige situatie aldaar.
In Lattakia konden we (toen nog) wel de wal op en hebben we een bezoek gebracht aan Jableh met zijn Romeinse theater.
(Thans woedt in dit gebied hevige strijd tussen regeringstroepen en rebellen). Na Lattakia volgden nog Genua en Hamburg alvorens we op 25 april aankwamen in Rotterdam.
Dat betekende einde reis en afmonsteren.
Romeins theater te Jableh (Syrië) Haven van Genua
Gegevens van de reis met de Oostkerk.
Het schip:
Naam: Oostkerk
Roepnaam: PGND
Type: Vrachtschip (general cargo)
Eigenaar: Koninklijke Nedlloyd, Rotterdam
Thuishaven: Rotterdam
Bouwjaar: 1954
Werf: NV Machinefabriek & Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam
Bouwnummer: 609
Voortstuwing: 8 cilinder B&W dieselmotor (7200pk) enkelwerkende 2-takt 74x160.
Bruto: 7178 ton
Netto: 4195 ton
Deadweight: 10389 ton
Lengte tussen LL: 141,2 mtr
Lengte o.a.: 150,3 mtr
Breedte: 19,2 mtr
Bemanning: 32
Geschiedenis van het schip:
Kiellegging: 9 september 1953
Tewaterlating: 18 mei 1954
Indienststelling: 18 augustus 1954
Eigenaar: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij, ’s Gravenhage
Overdracht: 1 juli 1970 aan Koninklijke Nedlloyd
Verkocht: 13 mei 1974 aan Linea C, Giacomo Costa SpA, Napels. Nieuwe naam ‘Luisa C’
Overdracht: 1977 aan Costa Armatori SpA, Napels
Opgelegd: 11 november 1978 te Napels
Gesloopt: 12 maart 1979 aangekomen te La Spezia.
Zusterschepen: Ouwerkerk, Oldekerk, Ommenkerk
Bemanning kustreis Middellandse
Zee:
Gezagvoerder: L.C.J.
Welter
1e
Stuurman: H.J. Poelenjee
2e
Stuurman: Tj. Voskuil
3e
Stuurman: A.A.W. van Tol
Lading Klerk:
J.J. Mulder
Radio Officier: P.P.
Verburg
HWTK:
C. Kooy
2e
WTK: F.G. Veenstra
3e
WT: J.Th. Langerak
4e
WTK: L.Th. Bernouw
Ass. WTK:
A. de Goede
Bootsman: L.N. Bouwmeester
Bootsmansmaat: L. Struiksma
Matroos A/B: G. Toet
Matroos A/B: A. Spoolder
Matroos A/B: Th. Bruintjes
Matroos O/G: G.O.M. Jonsson
Dekjongen: P.H. Mantje
Bankwerker: W.E. van de Mheen
Olieman: A. Resner
Hofmeester: G.J. Verburg
Chef Kok: C. van ’t Zant
Koksmaat/Bakker: J. de Boer
Bediende: A. van der Kraan
Bediende: C. van Kekem
Rest bemanning: Portugees/Spaans/Singapore
Bemanning grote reis:
Gezagvoerder: G.W. van Veen
1e Stuurman: G.R. Ploegman
1e/2e Stuurman: G.J. van der Velden
3e Stuurman: A.A.W. van Tol
Lading Klerk: J.J. Mulder
Radio Officier: P.P. Verburg
HWTK: A. Faber
2e WTK: Ch.W. Anthonio + eega
3e WTK: W.P. Payens
4e WTK: R.J. Crum
Ass. WTK: A. de Goede
Leerling WTK: J.P.M. van Aggelen
Hofmeester: G.J. Verburg
Rest bemanning zelfde als de kustreis.
Traject:
Barcelona - Marseille – Genua – Livorno – Genua – Marseille – Barcelona – Kaapstad (rede) – Dubai – Kuwait – Bandar Shappur (Iran) – Damman (Saoudi Arabië) – Ras Tanura (soudi Arabië) – Colombo – Kaapstad – Barcelona – Beiroet – Lattakia (Syrië) – Genua – Hamburg – Rotterdam