MS 'Oldekerk'
6 februari t/m 2 maart 1972
Begin februari 1972 werd ik gebeld door Radio Holland met de mededeling dat ze een kustreis voor mij hadden met het MS Oldekerk van de Nedlloyd. 6 februari ben ik aan boord gestapt en gingen we naar Bremen en Hamburg. In Hamburg zou het schip 2 dagen in dok gaan voor knippen en scheren en de Nedlloyd vond het goedkoper om mij dan met verlof te sturen. Zodoende ben ik 15 februari naar Amsterdam gevlogen en 19 februari weer terug naar Hamburg. Zou dat nu werkelijk goedkoper zijn geweest?
Van deze reis kan ik mij niet zoveel meer herinneren. Wat ik nog wel weet is dat ik voor het eerst op de Reeperbahn ben geweest en uiteraard in het Zillertal. Een grote Beierse biertent. Eén groot hoempa feest met ‘potige’ diensters die de hele avond grote pullen bier rondsjouwden. Soms wel 4 of 5 in een hand. Wel oppassen dat je niet gestrikt werd voor het dirigeren van het orkest, want dat kostte je ook een rondje voor het hele orkest.
In de radiohut stond de klassieke radio uitrusting die je op veel schepen tegenkwam, n.l.:
KG-zender: Philips SMZ-219
MG-zender: Philips SMZ-218
Reservezender: Marconi Reliance
Hoofdontvanger: Philips BX-925
Reserveontvanger: Sailor 46TN
AAT: Marconi Seaguard (?) (Niet zeker meer van)
Verder aan boord:
Richtingzoeker: Marconi Lodestone 758C
Echolood: Kelvin & Hughes MS26B
Radar en VHF zijn mij onbekend. V.w.b. de radar was onderhoud voor de 2e
stuurman.
Dekplan MS Oldekerk
Gegevens van de kustreis met de “Oldekerk”.
Naam: Oldekerk
Roepnaam: PGMH
Type: Conventioneel vrachtschip
Eigenaar: Koninklijke Nedlloyd Rotterdam
Thuishaven: Rotterdam
Bouwjaar: 1955
Werf: Dok- en Werf Maatschappij Wilton Fijenoord NV, Schiedam
Bouwnummer: 746
Voorstuwing: 2 tew 8 cilinder MAN dieselmotor
Bruto: 7.132 ton
Netto: 4.199 ton
Deadweight: 10.276 ton
Lengte tussen LL: 142,32 mtr
Lengte o.a.: 150,35 mtr
Breedte: 19,21 mtr
Bemanning: 34
Zusterschepen: Ouwerkerk, Oostkerk, Ommenkerk
Geschiedenis van het schip:
Kiellegging: 24 december 1954
Tewaterlating: 1 oktober 1955. Doopster Mevr. Dijkstra-Viruly Verbrugge.
Indienststelling: 13 december 1955
Eigenaar: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij (VNS), ‘s Gravenhage
Overdracht: 1 juli 1970 aan Koninklijke Nedlloyd, Rotterdam
Verkocht: 28 mei 1974 aan Linea C, Gaicomo Costa SpA, Napels. Vernoemd in Anna C
Overdracht: 1977 aan Costa Armatori SpA, Napels. Naam blijft Anna C
Verkocht: 1981 aan Minster Investments SA, Panama. Vernoemd in Dagenham
Opgelegd: 21 februari 1982 in Mina Saqr
Sloop: Aankomst Karachi 17 mei 1984. Aanvang sloop 3 juni 1984
Bemanning deze reis:
Kapitein: C. Spierdijk
1e Stuurman: M.J. Tijssen
2e Stuurman: D.J. Koch (later J. van Leeuwen)
3e Stuurman: H.A.E. van der Schaft
Radio Officier: P.P. Verburg
HWTK: W. Dedding
2e
WTK: R.R. van der Ster + ega
3e WTK: W.W. van Empel
4e WTK: E.J. Koenders
4e WTK: A.J.W. de Boer
Ass. WTK: J.P. Verbeek / G.H.E. Schless / E. van Vliet
Bootsman: W.J. Strijland
Matroos o/g: K. de Roode/T. van der Stel
Dek jongen: R. Jut
Fitter: Th.L.C. Lucassen
Olieman: P.E. de Nijs/J.G.M. Hermans
Chief Steward: W. Hofwegen
Kok: A.A. Kessels
Koksmaat: J.L. de Rover
Steward: J.J.H. Bakker/J. Allart
Rest van de bemanning Spaans en Portugees en een Indonesische wasbaas.
Traject:
Rotterdam – Amsterdam – Bremen – Hamburg – Bremen – Hamburg – Antwerpen – Rotterdam.