SS Katelysia

23 oktober 1976 t/m 27 februari 1977

Eind oktober 1976 zat het verlof er weer op en het volgende schip kondigde zich aan, het STS 'Katelysia'. Opnieuw een K-tanker van Shell dus. Echtgenote ging weer mee, dus gezamenlijk op 22 oktober naar Rotterdam voor het afhandelen van de formaliteiten. En we kregen te horen dat we de volgende dag al moesten vliegen naar Boston. Nu had ik in de krant uit de scheepvaartberichten vernomen dat de aankomst van het schip een dag vertraagd was, maar volgens mevrouw Poot moesten we zo snel mogelijk weg. Het schip lag op stootgaren. Dus de volgende dag vliegen via Londen naar Boston. We waren met z'n zessen. Eerste Stuurman Hendriks die een paar weken als veiligheidsofficier aan boord zou gaan, 3e WTK Petrusma, 4e WTK Gysbertsen met echtgenote en wij samen. We vlogen met British Airways, eerst naar Londen en daar overstappen naar Boston.

In Boston werden we door een wat verbaasde agent opgewacht. Hij begreep niet waarom we er al waren. Hij had 2 dagen geleden nog een telex naar Rotterdam gestuurd met de mededeling dat het schip voorlopig een week ver buitengaats t.h.v. Salem bleef liggen en dat aflossen niet mogelijk was. Staaltje van slechte communicatie dus op het hoofdkantoor in Rotterdam. Hij had voor ons een hotel nabij de luchthaven geregeld, maar nu we minstens een week moesten wachten, gaven we er de voorkeur aan om in een hotel in de stad te verblijven. Dat werd geregeld en wij kwamen in het centrum van Boston in het Dunfey's Parker House Hotel terecht. Nu was 1976 het jaar van de Bicentennial (het 200 jarig bestaan van de Verenigde Staten) en oprichting van de VS was allemaal begonnen in Boston en omgeving. Er was in dat opzicht veel georganiseerd en we besloten om onze dagen te vullen met het bezoeken aan bijzondere plekken, gebouwen, musea en tentoonstellingen in het kader van 200 jaar VS.

We hebben de Freedom Trail door Boston gelopen. Deze gaat langs allerlei plaatsen, monumenten en historische gebouwen die iets te maken hebben gehad met de Amerikaanse Revolutie. Verder hebben we bezocht de Boston Tea Party Ship & Museum, de USS Constitution, Bunker Hill Paviljoen, Museum of Science, de Hancock Tower, Harvard University Museum en het Mapparium (een grote aardbol van gebrandschilderd glas, 30 voet in diameter. Je staat in de aarde en de gebrandschilderde panelen tonen de landen met de grenzen zoals die waren in de jaren 30. Op de evenaar zijn 24 klokken aangebracht in de vastgestelde tijdzones. Apart was dat het glas geen geluid absorbeert. De geluidsgolven planten zich voort langs de wanden en kaatsen terug naar het midden van de bol. Dit geeft een ongewoon geluidseffect. Ook al fluistert er iemand, je hoort precies wat er gezegd wordt.

Maar na een week hadden we het wel gezien. En toen kregen we te horen dat het nog wel een week kon duren. Wij vonden Boston niet zo'n heel bijzondere stad, maar die hebben we dus te uit en te na bekeken. Een bijzondere afleiding was wel dat de presidentsverkiezingen op komst waren. Er werd dus volop campagne gevoerd voor Jimmy Carter en Walter Mondale (vice president kandidaat). We werden op straat vaak aangesproken door lokale TV- en radiostations met de vraag op wie we zouden gaan stemmen. Maar we waren buitenlanders, dus bij ons viel weinig informatie te halen. Ook werden folders en pamfletten uitgedeeld. Massachusetts was en is een democratische staat. Carter won toen de verkiezingen van de republikein Gerald Ford. Op een avond keken we TV en zagen dat ons hotel in beeld was. De Democratische Partij hield daar een bijeenkomst en Edward Kennedy zou daar spreken. We zijn natuurlijk gaan kijken, maar kwamen de zaal niet in. Dat was alleen voor genodigden.

Op 4 november, na 13 dagen kregen we dan eindelijk te horen dat de Katelysia was binnengelopen te Salem en dat wij aan boord konden. Bij aankomst aan boord, uiteraard bij de gezagvoerder, Willemsen, langs gegaan. Het leek in alle opzichten een vrolijke man. Het eerste wat hij zei was, 'Ga zitten en neem een borrel'. Ik sloeg op dat moment af, want ik wilde eerst de overdracht regelen, want mijn voorganger moest met de agent spoedig van boord. De kapitein drong nog een keer aan, maar ik beloofde later daar voor graag terug te komen, maar eerst wilde ik de nodige zaken afronden. Dat ontlokte Willemsen de opmerking 'Nou, ik geloof niet dat we het treffen met onze nieuwe marconist', om daarna in een bulderende lach uit te barsten, waarbij hij zich vrolijk op de knieën sloeg. Ik vond de opmerking geslaagd en beloofde zo snel mogelijk de borrel op te komen halen. Ik had al snel de indruk dat het een mooie en vrolijke reis zou worden. en daar had ik mij niet in vergist. Op 5 november vertrokken we naar Philadelphia. Daar gingen we uitsluitend water halen. We werden een eind de Delaware rivier op gebracht, zijn daar ten anker gegaan en hebben 17000 ton water ingenomen. Wat was het geval. De waterfabriek op Curaçao had het begeven en alle tankers die naar Curaçao kwamen, werd verzocht water mee te nemen. Wij pompten zo uit de rivier in de tanks en op Curaçao werd dat gelost. Of dat nog gezuiverd werd of dat het zo daar het systeem in ging, is mij niet bekend.

Ik heb helaas geen foto gemaakt van de radiohut van de Katelysia, maar vond enige tijd terug op de website https://sites.google.com/site/jandissel2/katelysia van R/O Jan Dissel deze foto uit 1963. De apparatuur klopt qua hoofdontvanger, radar, VHF en mogelijk AAT niet helemaal meer met de outfit van 1976. Toen stond de volgende apparatuur aan boord:

KG-zender:            Philips SMZ-218

MG-zender:           Philips SMZ-219

Reservezender:      Marconi Reliance

Hoofdontvanger:     Siemens E310a

Reserveontvanger:  Marconi Electra

AAT:                      Disa 71G01

Richtingzoeker:      Marconi Lodestone 758C

Radar:                   Raytheon TMCPA 1620/9XB

Radar:                   Raytheon 1645/9XB

Echolood:              Kelvin & Hughes MS26B

VHF:                     SRA ME30/30P

Dit is nog wel een filmbeeldje van de Siemens hoofdontvanger van de Katelysia. Ik heb ook op diverse reizen films gemaakt, maar dat is allemaal super-8.

Ik kan mij niet herinneren dat ik op dit schip problemen heb gehad met de apparatuur. Er zal wel eens een kleinigheidje zijn geweest, maar alles werkte naar behoren.

Na het water te Curaçao te hebben gelost, verhaalden we 15 november naar Punta Cardon voor een reisje op de kust van Venezuela. Op de Kylix hadden we dat bijna 4 weken lang gedaan, nu was het maar één reisje. In Cardon werd geladen voor Arrecifes en Borburata. In Arrecifes meerden we op de boeien. Aan de wal staat een grote elektriciteitscentrale, waarvoor wij brandstof aanvoerden. Vervolgens naar Borburata waar de olieterminal van Puerto Cabello staat. 23 november waren we terug in Punta Cardon. Daar werd geladen voor Campana in Argentinië, nabij Buenos Aires.

Daar we met Sinterklaasavond op zee zouden zitten, besloten we dat eens uitgebreid te gaan vieren. Sinterklaas kan alles, ook midden op zee aan boord komen. De dames aan boord maakten een Sint- en een Pietenpak van oude vlaggen en uitgeplozen touw. Muts en mijter werden vervaardigd van veiligheidshelmen. Op de foto hieronder is het prachtige resultaat zichtbaar van deze noeste arbeid. Ik was Zwarte Piet (toen was er nog geen discussie 'wel of niet zwart') en 2e Stuurman Sneek zou voor Sinterklaas spelen. Het grote dek op het Kapiteinsdek was met vlaggen en doeken afgezet en wij waren stiekem in de sloep gekropen, waar we onze komst luidruchtig aankondigden m.b.v. de Noorse misthoorn. Als strooigoed hadden we eerst in gedachten om daar een zak bouten en moeren voor te gebruiken, maar dat zou wellicht te hard aankomen op de tere hoofdjes. Dat werden dus bruine bonen. Verder was besloten dat iedereen iets voor iemand zou maken. M.b.v. lootjes werd bepaald voor wie je een cadeau moest fabriceren. Het mochten uitsluitend zelfgemaakte cadeaus zijn. Dat gaf in de dagen vooraf een hoop gehamer en gezaag en ander lawaai achter gesloten deuren. En er kwamen de wonderlijkste creaties uit.

Nadat we uit de sloep waren gekropen, wat voor Sint nog een hele toer was, gezien zijn toch wat krappe jurk en de panty die hij aanhad, werden we verwelkomd met zang en alcoholische versnaperingen. Iedereen moest natuurlijk bij Sint komen. Naarmate de avond vorderde, begon Sint als gevolg van iets teveel alcohol rare wartaal uit te slaan. Op een gegeven moment was hij naar het toilet geweest en had zijn jurk in zijn panty gestopt. Met zachte hand is Sint toen maar naar de kooi van de 2e Stuurman gebracht. Al met al een geslaagde avond.

Op 10 december arriveerden we op de Rede van Recalada op de Rio de la Plata. Daar moesten we gelichterd worden, omdat we teveel diepgang hadden om Campana te bereiken, dat zo'n 75 kilometer de rivier op lag. Daarom kwam de Argentijnse Shell tanker MS 'Pecten' langszij. Bij die manoeuvre raakten de twee achterschepen elkaar, waarbij het potdeksel van het bovendek op het achterschip werd ingedrukt. De Pecten had iets weg van een K-tanker, maar met de nodige verschillen. Zo had de midscheeps een dek meer en het achterschip een dek minder. Tijdens het lichteren, werden we uitgenodigd aan boord van de Pecten voor een maaltijd, waarbij uitstekende Argentijnse wijn werd geschonken. Na het lichteren werd de reis voort gezet. Het was nog anderhalve dag varen naar Campana, waar we 12 december arriveerden. Campana is hoofdzakelijk een oliehaven.

                                                                                                 MS 'Pecten'  (foto Internet)

 

De volgende dag (en ook de dag daar op) uiteraard direct naar Buenos Aires gegaan met de trein. Dat koste 120 pesos, wat in die tijd omgerekend fl1,20 was. En dat voor een rit van ongeveer 75 kilometer. Midden in het centrum kwamen we aan en we hebben de stad intensief bezocht, uitgebreid gewinkeld (leren jas gekocht) en heerlijk gegeten (beef de lomo, boterzacht, waar je mes zo doorheen zakte).

Buenos aires heet voluit: Ciudad de Nuestra Señora de Buenos Aires (Stad van Onze Lieve Vrouwe der Goede Luchten).

 

 

15 december zouden we in de avond vertrekken, maar dat werd uitgesteld tot de volgende ochtend vroeg. Daarop zei de 1e Stuurman dat dat een goede gelegenheid was om zelf eens de wal op te gaan. Ook de Kapitein vond dat een goed idee en er volgenden er nog meer, zodat we met een behoorlijke groep op stap gingen. Met een aantal taxi's zijn we naar een nachtclub gegaan, waar we tot sluitingstijd gefeest hebben. Het enige lichtje wat daar brandde, was het lichtje van de pick-up. Toen bij sluitingstijd de lichten aan gingen, bleken de daar werkzame dames in het donker toch een stuk knapper te zijn dan bij licht.

'Gelukkig kan ik nog een paar uurtjes slapen', zei de Kapitein, maar tot onze verbazing bleek bij terugkeer aan boord de loods er al te zijn en was het de bedoeling dat we direct vertrokken. Dat betekende anderhalve dag de rivier afvaren en dat na een avond stappen!!!

              STS 'Katelysia' op de Rio Parana

Na Buenos Aires was het weer leeg terug naar Curaçao. 16 december was het vertrek en dat betekende kerst op zee. Er werd een prima kerstmaaltijd verzorgd, maar helaas waren er aan boord geen menukaarten beschikbaar. De meevarende dames hebben die toen zelf gemaakt en iedereen kreeg een eigen menukaart.

29 december te Curaçao, maar tot 1 januari bleven we buitengaats. Vervolgens werd geladen voor Stanlow en Ardrossan (Schotland). We gingen dus naar Europa.

16 januari arriveerden we op de rede van Tranmere, waar we eerst gelichterd moesten worden, vanwege een te grote diepgang voor het Manchester Ship Canal. De volgende dag voeren we bij Eastham het kanaal in, naar Stanlow.

 

 

 

                                                                                                                                                                       Curaçao

Natuurlijk een bezoekje gebracht aan Chester, een plaats, gebouwd op een Romeinse vesting. Er zijn nog veel bouwwerken uit de Romeinse tijd en ook veel oud-Engelse huizen.

De foto toont de diverse stadspoorten New Gate, North Gate, Bridge Gate en Water Gate.

 

Vervolgens naar Ardrossan in Schotland voor verdere leeglossing en vervolgens naar Rockferry voor tank cleaning. En daar hebben we 10 dagen geleden, alvorens we verhaald werden naar Eastham om te laden voor Rotterdam.

Wie had ze niet onder de glasplaat liggen? De briefjes met met veel gebruikte informatie over radiostations waar je die reis veel mee werkte?  Ik heb er nog een paar. Links de tarieven van Scheveningen Radio van 1 februari 1977. Midden de MSG tarieven voor Portishead en Curaçao van 1 februari 1977 en Rechts gegevens van Scheveningen Radio.

Via de agent konden we kaartjes krijgen voor een wedstrijd in de 4e ronde voor de F.A. Cup tussen Liverpool en 3e klasser Carlisle. Daar hadden we wel oren naar. De wedstrijd werd op 29 januari gespeeld op Anfield Road. Een bijzondere ervaring om dat stadion te bezoeken. Liverpool won de wedstrijd met 3-0. Liverpools beroemdste voetballer was toen Kevin Keegan.

4 februari waren we te Rotterdam en meerden af in de 2e Petroleum Haven. 7 februari weer vertrokken en we bleven op de Europese kust en deden Stanlow, Avonmouth, Shellhaven, Teesport en Southend aan. Na een 2e keer Shellhaven kregen we orders voor Petit Couronne, nabij Rouen. Dat betekende ruim vier uur varen de Seine op. Natuurlijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om Rouen te bezoeken.

27 februari 1977 waren we weer in Rotterdam (2e Petroleumhaven, steiger 34) en dat betekende aflossing en dus einde reis.

Het was een prettige reis op een goed schip met een gezellige ploeg.

Radio Nederland Wereldomroep was een trouwe metgezel op de vele reizen van de zeevarende met nieuws, sport en entertainment. Er werd veel naar geluisterd. Diverse steunzenders zorgden er voor dat in vrijwel elk deel van de wereld de omroep kon worden ontvangen. Dit zijn pagina's uit het programma boekje van de Wereldomroep van 6 november 1976 tot 1 mei 1977.

Gegevens van de reis met STS 'Katelysia'.

Het schip:

Naam:                     Katelysia

Roepnaam:              PFHO

Type:                       Tanker

Eigenaar:                 Shell Tankers B.V., 's Gravenhage

Thuishaven:             's Gravenhage

Bouwjaar:                1954

Werf:                      NV Rotterdamsche Droogdok Maatschappij

Bouwnummer:         285

Voortstuwing:          2 stoomturbines Werkspoor, 7500 apk

Bruto:                     12143 ton

Netto:                     6929 ton

Deadweight:            18170 ton

Lengte tussen LL:   161,55 meter

Lengte o.a:             169,38 meter

Bemanning:            42

 

Geschiedenis van het schip:

Kiellegging:             20 oktober 1952

Tewaterlating:          8 oktober 1953 (Doopster: R. Bloemgarten - Elias)

Proefvaart:              27 t/m 30 april 1954

Indienststelling:       7 mei 1954

Eigenaar:               NV Petroleum Maatschappij La Corona, 's Gravenhage.

Overdracht:            1960 Shell Tankers NV, 's Gravenhage

Overdracht:            1972 Shell Tankers BV, 's Gravenhage

Sloop:                   5 augustus 1977 gearriveerd bij Nan Long Steel & Iron Company, Kaohsiung

Aanvang sloop:       25 september 1977

Zusterschepen: Kalydon, Kelletia, Kellia, Kenia, Kermia, Kara, Kalinga, Kabylia, Khasiella, Kopionella, Koratia, Korenia, Korovina, Kosicia, Kossmatella, Krebsia, Kryptos, Kylix, Ameland, Schelpwijk, Westertoren, Munttoren, Kaap Hoorn, Keizerswaard, Koningswaard, Alkmaar, Purmerend, Dorestad

Schiedamse Courant, 9 oktober 1953

Bemanning deze reis:

Kapitein:                           H.G. Willemsen (Later: P. Hoogesteger)

1e Stuurman:                    G.L.A. Martens (Later: M.A. Messelaar)

Safety Officer:                   J. Hendriks

2e Stuurman:                    J.A.M. Sneek + ega

3e Stuurman:                    J.W.H.B. ter Braak (laatste deel reis + ega)

4e Stuurman:                    H. Puyman

LL Stuurman:                    A.W.F. Pera (Later: L. Onderweegs)

Radio Officier:                   P.Ph. Verburg + ega

Hoofdwerktuigkundige:       J.B. Biondina (Later: C.H. de Koning)

2e WTK:                          P.C. Eekman (Later: H. Nyhof)

3e WTK:                          E.S. Petrusma (Later: J.T. Clements)

4e WTK:                          J. Gysbertsen + ega

5e WTK:                          Th.M.W.M. van de Berg (Later: J.W. Hermanie en R. Vyber)

Ass. WTK:                       F. Oostdijk

LL WTK:                          R.J. Fortanier                                                                                                                                                                      Foto: Internet. RDM Archief

LL WTK:                          P. Hesselink

Bemanning: Chinees

 

Traject:                                         Afstand:                  Vervoerde lading:

Boston - Philadelphia                                  527 nm                        In ballast

Philadelphia - Curaçao                               1760 nm                       17000 ton water

Curaçao - Punta Cardon                             118 nm                         In ballast

Punta Cardon - Arrecifes/Borburata             235 nm                         4000 ton Carbon black feed stock en 12000 ton fuel                        

Borburata - Punta Cardon                           119 nm                         In ballast

Punta Cardon - Campana                         4900 nm                         17000 ton carbon black feed stock

Campana - Curaçao                                 4886 nm                         In ballast

Curaçao - Stanlow                                   3996 nm                         2000 ton blowing flux en 15000 ton tijuan pesado crude (lading voor Stanlow en Ardrossan)

Stanlow - Ardrossan                                  164 nm

Ardrossan - Rockferry/Eastham                  169 nm                         In ballast

Eastham - Rotterdam                                735 nm                         15000 ton gasolie

Rotterdam - Rede Hoek van Holland             14 nm                          In ballast

Rede Hoek van Holland - Stanlow               720 nm                          In ballast

Stanlow - Avonmouth                                 272 nm                         5000 ton gasolie en 8000 ton benzine (Lading voor Avonmouth en Shellhaven)

Avonmouth - Shellhaven                             509 nm

Shellhaven - Teesport                                264 nm                         17600 ton chemical feed stock

Teesport - Shellhaven                                264 nm                         4800 ton chemical feed stock (afgekeurd)

Shellhaven - Petit Couronne                       129 nm                         In ballast

Petit Couronne - Rotterdam                       246 nm                         14800 ton platformate mix (mogas compund)

TOTAAL:                                             20027 nm