MS Cinulia

14 mei t/m 13 september 1977

Mei 1977 kwam weer het bekende telefoontje van Radio Holland, 'We hebben weer een schip voor u'. Wederom een tanker van Shell Tankers, de 'Cinulia'. 14 mei was het vliegen naar Manchester en vandaar naar het schip gebracht in Stanlow. De Cinulia hield samen met zusterschip Crania een geregelde dienst tussen het Manchester Ship Canal en Curaçao (en soms Punta Cardon). In het Manchester Ship Canal werden de havens Stanlow, Barton (nabij Manchester) en Ellesmere Port aangedaan. De Cinulia en de Crania waren de enige Shell tankers die het kanaal geheel konden bevaren. K- en A-tankers waren al te groot en kwamen niet verder dan Stanlow.

Het kanaal is 57,1 kilometer lang en verbindt Manchester met Eastham aan de monding van de Mersey River. Bij Eastham bevinden zich de toegangssluizen. Verder bevat het kanaal nog vier sluizen waar de C-tankers precies in pasten. Ze trokken bijna vacuum als ze zo'n sluis uitvoeren. De bodembreedte is 36 meter en de diepte ruim 8,5 meter. Het werd 21 mei 1894 geopend. Dat het kanaal dus oud was, was goed te zien aan bijvoorbeeld de sluizen. Wel bijzonder om met een dergelijk zeeschip dit kanaal te bevaren, waarbij diverse dorpen en stadjes werden gepasseerd. De waterkwaliteit was niet bepaald goed. Het water zag erg bruin en toen we op een keer een ketting van een sluisdeur afvoeren, omdat ze die vergeten waren te laten zakken, moesten duikers naar beneden om het schip te inspecteren. Zij zagen nauwelijks een hand voor ogen.

Het verblijf in het kanaal was ongeveer 7 a 8 dagen.

Helaas heb ik ook van de Cinulia geen foto gemaakt van het radiostation. De installatie is echter thans in het bezit van de Stichting Historisch Materieel Radio Holland. De installatie wordt getoond zoals die was in de beginjaren. In 1977 bestond de apparatuur uit:

KG-zender:                     Philips SMZ-218

MG-zender:                     Philips SMZ-219

Telefoniezender MG:      RH5210

Reservezender:              Renovas

Hoofdontvanger:             Philips 8RO-501

Reserveontvanger:         Marconi Mercury

AAT:                                Marconi Seaguard

Richtingzoeker:              Marconi Lodestone 758C

Radar:                            Raytheon TMCPA 1620/9XB

Radar:                            Raytheon 1645/9XB

Echolood:                       Kelvin & Hughes MS26BX

VHF:                              SRA ME30P/25

 

Het radiostation was gesitueerd op het brugdek aan stuurboordzijde. De hut van de Marconist was op hetzelfde dek aan bakboordzijde.

16 mei gingen we het Manchester Ship Canal in naar Barton. Eerst doorvaren tot Manchester, voordat het schip gekeerd kon worden. Vervolgens dan weer terug naar Barton. Na Barton naar Ellesmere Port. Daar werden in het ruim op het voorschip ook nog vele vaten geladen voor Curaçao.

20 mei vertrokken we van Ellesmere Port en 2 juni arriveerden we te Curaçao. 4 juni keerden we weer terug naar Stanlow, Barton en Ellesmere Port. Na die trip gingen we eerst naar Punta Cardon en daarna naar Curaçao en 1 augustus waren we weer terug in Stanlow. Ellesmere Port werd nu niet aangedaan, want we gingen bij uitzondering naar Rotterdam (Pernis). Vandaar begonnen we een dag later aan onze 4e trip naar Curaçao en weer terug naar Stanlow, Barton en Ellesmere Port.

 

 

 

Curaçao

Was het saai, steeds maar weer dezelfde oversteek en bestemmingen? Nee, verre van dat. Want de hele reis hebben we goed tot mooi weer gehad en bovendien zat er een zeer gezellige ploeg aan boord, of beter gezegd, het was een feestboot. De vaart tussen de Carib en UK stelden diverse opvarenden in staat om hun echtgenote mee te nemen. Sommigen voor de hele reis, anderen voor 1 oversteek. Ook het verblijf van ruim een week in het Manchester Ship Canal was voor een aantal mensen een goede gelegenheid om even hun echtgenote over te laten komen.

Alle verjaardagen werden uitbundig gevierd. En was er geen verjaardag, dan verzonnen we zelf wel wat. We hebben BBQ's gehouden en ook een Horse Race.

De Horse Race, op een mooie zondag in de messroom, duurde van half de morgen tot laat in de avond. Vier voorrondes, twee halve finales en de finale waren over de dag uitgesmeerd en er werd naar hartelust gegokt. Soms werd het evenement even onderbroken voor werkzaamheden die uitgevoerd moesten worden. De vaste wachten werden verdeeld over de hele ploeg, zodat iedereen een flink deel van de Races kon meemaken. Mensen in de machinekamer en op de brug werden m.b.v. walkie talkies op de hoogte gehouden. De meevarende echtgenotes hadden een prima lunch verzorgd.

                                                    Verjaardagsfeestje in de bar. Wij dansen de horlepiep                                                                                    Vetkuivenparty

                                                                                                                                Barbecue

Voorbereiden Lunch (Uien gesneden?)   Horse Races. De dames bij 'hun' lunch    FINALE: HWTK en Kapitein gooien de dobbelstenen             Spanning op de baan

                   Eén van de races in volle gang                      Hilariteit. De koploper belandt in de sloot en moet terug naar START                 De spanning is om te snijden

Voor de vaart door het Manchester Ship Canal was er e.e.a. aan het schip verbouwd. De masten waren afgezaagd en op het dekhuis was een neerklapbare mast geplaatst voor de antennes. Bij iedere vaart door het kanaal werd die mast neergeklapt en bij het verlaten van het kanaal werd de mast weer opgezet. Daar kon je maar beter bij zijn als marconist, want de Chinese bemanning wilde dat nog wel eens te snel en te ruw doen, waarbij de kans groot was dat een antenne brak. Dat is mij dan ook één keer overkomen. Men was al aan de mast begonnen voor ik er erg in had en de zendantenne was daardoor in tweeën gebroken. Even later stond de bootsman in de radiohut 'Aah Sparks, come look see top side. Antenna broke!' Gelukkig had je zo'n antenne in reserve, maar het was een hele klus, zeker, omdat het al donker was.

                                                                                                 Zoek de verschillen. Voor en na de verbouwing

De vaart door het Manchester Ship Canal.

Passage van een aantal bruggen (daar waren de masten dus voor afgezaagd), invaren van één van de sluizen, een landelijke passage, gadegeslagen vanaf het schavotje en het passeren van één van de stadjes/dorpen op de route.

Curaçao

                              Negen dames gaan de wal op, naar Chester                                                                In de Carib. Als marconist had je het echt niet zo makkelijk!!!

13 september 1977 eindigde voor ons de reis in Ellesmere Port. Aldaar afgelost en per vliegtuig van British Airways van Manchester naar Amsterdam. Het was een bijzondere reis.

Gegevens van de reis met MS 'Cinulia':

Afgelegde afstanden in zeemijlen:

Ellesmere Port - Curaçao                                      4021

Curaçao - Stanlow                                                 3963

Ellesmere Port - Punta Cardon                              4130

Punta Cardon - Curaçao                                           111

Curaçao - Stanlow                                                 3963

Eastham - Rotterdam                                               702

Rotterdam - Curaçao                                             4312

Curaçao - Stanlow                                                 3963

Manchester Ship Canal (8x)                                    220

Lynas - Eastham (onder loodsaanwijzing (4x)         280

Eastham - Bar Pilot (onder loodsaanwijzing) (3x)      75

TOTAAL:                                                            25740 zeemijl (= 47670,5 km)

 

Het schip:

Naam:                     Cinulia

Roepnaam:             PDKK

Type:                      Tanker

Eigenaar:                Shell Tankers, 's Gravenhage

Thuishaven:            's Gravenhage

Bouwjaar:                1955

Werf:                       Machinefabriek & Scheepswerf P. Smit, Rotterdam

Bouwnummer:        610

Voortstuwing:          2 tew, 5 cilinder Burmeister & Wain, P. Smit Jr., 4600 rpk, KW 3432

Bruto:                      9094 ton

Netto:                      5021 ton

Deadweight:            12985 ton

Lengte tussen LL:    147,79 meter

Lengte o.a.:             152,72 meter

Breedte:                  18,98 meter

Bemanning:             39

Bemanning deze reis:

Kapitein:                              J. Klein Roseboom

1e Stuurman:                       G. Gerritse (Later: J.F. Casimiri)

2e Stuurman:                       J. van Rooyen

3e Stuurman:                       J.P. Breys

4e Stuurman:                       J.H. Oort + ega (Later: L.F.F.T. van Oudvorst)

Radio Officier:                      P. P. Verburg + ega

Hoofdwerktuigkundige:        A. Bax

2e Werktuigkundige:            R.H. de Haan + ega (Later: J.M. van der Wal)

3e Werktuigkundige:            A.A. Konijnendijk + ega (Later: N.P. Dekker)

4e Werktuigkundige:            H. Sterrenburg + ega (Later: J.C. Ranshuysen)

5e Werktuigkundige:            A.Z. Leget (Later: G.A. Mellonius)

5e Werktuigkundige:            G.T. Verwoert + ega (Later: H. Struyk + ega)

5e Werktuigkundige:            J.H.M. Stoffelen + ega

Ass. Werktuigkundige:         E.A. Videler

LL Werktuigkundige:            P.F van Gent

Bemanning: Chinees.

Geschiedenis van het schip:

Kiellegging:         

Tewaterlating:      6 november 1954 (Doopster Mevr. C.W. Moolenburgh - Dombach)

Proefvaart:          19 t/m 21 april 1955

Indienststelling:   30 april 1955

Eigenaar:            NV Petroleum Maatschappij La Corona, 's Gravenhage

Overdracht:         1960 Shell Tankers NV, 's Gravenhage

Overdracht:         1972 Shell Tankers BV, 's Gravenhage

Sloop:                4 juli 1986 gearriveerd te Sereang, Indonesië, bij plaatselijke slopers

Zusterschepen: Crania, Camitia

Schiedamse Courant, 9 november 1954